24 آوریل 2024- مطالعه ی محققان دانشگاه گوتنبرگ نشان داد که سطح قند خون بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1، هنگامی که از پمپ های انسولین مدرن استفاده می کنند، بهبود می یابد. نظر بیماران نیز در مورد این درمان بسیار مثبت بود.

پمپ های انسولین پیچیده ی جدید به طور مداوم سطح قند خون را اندازه گیری می کنند و از الگوریتم های خاصی برای تعیین دوز انسولین استفاده می کنند و به طور خودکار سطح قند خون را کنترل می کنند. فناوری مدرن AHCL یا "حلقه ی بسته هیبریدی پیشرفته" به صورت شبانه روزی از طریق یک لوله متصل به یک کانول نازک که در بافت چربی زیر جلدی قرار داده می شود، انسولین مورد نیاز را به بدن تحویل می دهد. در سوئد، این پمپ ها برای درمان دیابت نوع 1 در سال های اخیر در دسترس بوده اند.

کنترل قند خون

این مطالعه با همکاری محققان بیمارستان دانشگاه Sahlgrenska Östra انجام شد و نتایج آن در مجله علم و فناوری دیابت منتشر شد. برای این مطالعه، 142 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 که به طور تصادفی انتخاب شدند، با یکی از دو پمپ مختلف AHCL در شش کلینیک دیابت در سوئد تحت درمان قرار گرفتند. میانگین سنی شرکت کنندگان در مطالعه 42 سال بود و آنها به طور متوسط بیش از یک سال و نیم از پمپ AHCL خود استفاده کردند.

بهبود واضحی در قند خون بیماران هنگام استفاده از این پمپ هیبریدی مشاهده شد. هدف از درمان با انسولین ثابت نگه داشتن سطح قند خون بین 3.9 تا 10 میلی مول در لیتر است. به طور متوسط، مدت زمانی که قند خون بیماران در این محدوده قرار داشت، حدود سه و نیم ساعت در روز افزایش یافت.

قبل از قرار دادن پمپ، قند خون بیماران به طور متوسط در 57 درصد مواقع در این محدوده بود. با پمپ هیبریدی، میانگین درصد زمان با قند خون هدف به 71.5 درصد افزایش یافت.

کاهش خطر آسیب به اندام ها

دکتر رزیدنت رامانجیت سینگ از مرکز تحقیقات دانشگاه گوتنبرگ و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: این یک پیشرفت قابل توجه است زیرا کنترل قند خون بیماران را در محدوده ی هدف به طور متوسط به مدت سه و نیم ساعت در روز افزایش داد.

رامانجیت سینگ گفت: در دستورالعمل‌ها آمده است که بهبود حدود 1 ساعت در ناحیه ی هدف، نقش مهمی در کاهش خطر آسیب به اندام ها دارد.

درمان جدید همچنین زمان صرف شده با سطح قند خون بسیار پایین را از 0.7٪ به 0.3٪ در طول روز کاهش داد. به نظر نمی رسد هیپوگلایسمی شدید در بیماران تحت درمان با پمپ هیبریدی شایع تر از روش های درمانی دیگر باشد.

در این مطالعه همچنین از شرکت کنندگان خواسته شد تا میزان رضایت خود را از پمپ پیشرفته در مقایسه با درمان قبلی دیابت خود بیان کنند. نتایج نظرسنجی تحقیق واضح بود. در مقیاس منهای 18 (بدترین) تا مثبت 18 (بهترین)، میانگین امتیاز به 14.8 + بود.

عوارض جانبی و ایمنی

اگرچه این درمان به خوبی کار می کند، اما محققان پشت این مطالعه خاطرنشان کردند که پتانسیلی برای بهبود بیشتر این دستگاه وجود دارد، زیرا از هر سه بیمار یک نفر نسبت به چسب مورد استفاده در پانسمان ست های تزریق یا حسگرها، واکنش های پوستی نشان می دهد.

پروفسور مارکوس لیند، استاد دیابت شناسی در آکادمی Sahlgrenska در دانشگاه گوتنبرگ، و رهبر این تحقیق در واحد تحقیقات دیابت در بیمارستان دانشگاهSahlgrenska Östra ، گفت: ما بر این باوریم که با این پمپ جدید سطح قند خون بیماران بیشتر بهبود خواهد یافت، که درنتیجه آسیب ناشی از دیابت به اندام ها کاهش و پیش آگهی بهبود می یابد. توسعه ی محصولات قابل تحمل تر برای پوست در کنار درمان و مطالعات بزرگتر بیشتر برای ارزیابی ایمنی، مهم است.

پمپ های انسولین مورد استفاده در این مطالعه MiniMed 780 G وTandem t:slim X2 with Control IQ  نام داشتند. این مطالعه یک مطالعه ی آکادمیک بود که مستقل از شرکت‌های تولید کننده ی این پمپ‌ها انجام شد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-04-hybrid-diabetes.html